2016. május 15., vasárnap

Kastély torta a nemzetközi SIRHA 2016 Budepest kiállításra








Az ötlet kidolgozása és megvalósíthatóságig finomítása valóban bonyolult volt, két hetet igényelt. A mesepalota ötlete a férjemtől származik. Fantáziában számára nincs korlát, amilyen nekem viszont van, amit a technikai korlátok jelentenek. Sokkal magasabbra került így számorma a léc, mint amit magamtól bevállaltam volna. 



Ihletforrást nehéz volt találni. Sok valós épület, kastély és üvegpalota fotóját végignéztem az interneten, de egyet sem találtam, ami igazán segített volna, hogy részben, vagy egészében rekonstruálni lehetett volna. Sok tetsző apró részletet kellett egybegyúrni. Így igazán egyedi lett végül. A nagyobb cukormáz költemények elkészítése mérnöki látásmódot, fantáziát és pontosságot igényel. Én még nem készítettem ekkora munkát. Nagyszerű ötlet volt a férjem részéről, hogy mint egy legót próbáljuk összerakni hungarocell darabokból. Így az ő segítségével apránként tudtuk pontosítani a végső arányokat és a körvonalakat. A tortát összetartó szerelhető vázrendszert is a férjem találta ki. De a szállíthatóságot is nagy munka volt megvalósítani, erre igazán egyedi ötleteket dolgozott ki. Csak így volt lehetséges a 120 cm, közel 45 kg-os torta mozgatása és utaztatása Budapestre és vissza a stúdióba. Sőt a ledes kivilágítás is a férjem munkája, ami csodásan kiegészíti a látványt.



fotó: Varga Balázs
Balról nézve a gótikus templom oldalhajója,
és a templomot körül ölelő
három tornyú kastély balról,
előtérben a legszebb glazúr csipkekupolával.


A díszmunka alapja az arányos és pontos vázrendszer elkészülte után jöhetett a díszítés. Mindennel együtt ez 2 hét tiszta díszítő munka volt a 4 ráfordított hétből.
A burkolatok elkészítésével kezdtem. Ehhez új anyagokat is be kellett vonnom a munkámba. Önmagában a glazúr (cukormáz) a sérülékenysége miatt nem lett volna elegendő például a 60 cm magasságú tornyokhoz. Ez a pasztillázs, szintén házilag készült, szeretem a kezem alatt naturális összetevőkből készült alapanyagokat. 

Ezen kívül minden más glazúrból, azaz cukormázból készült. Ez az az anyag amihez legjobban értek. Sokoldalúsága, rengeteg megjelenési formája, a számtalan technikája révén még mindig ámulatba ejt!  Használtam sokféle díszítőcsövet, ezekkel készültek a stukkók, rózsák, keretek, a csipkék, a csigalépcső korlátja, a felülírásos szegélydísz és a magyaros virágdíszítés, szegélydíszítés, minden. 
Kevés dekorációs masszát használtam az ólomüveg ablakokhoz és a tetők fedésére. A festett részek is kézzel, ecsettel készültek.
A korlátozott rendelkezésre álló idő miatt nem volt túl sok időm a részletek elképzelésére, rajzolgatásra, próbálgatásra. Viszont segítségemre volt a sok éves mézeskalács díszítő rutinom és az évek alatt felgyűlt sok, még megvalósítatlan ötletem. Ösztönösen díszítettem. Ha a szememnek mégsem tetszett legfeljebb javítottam. 


Őszinte leszek, pár dolog még így is “a csőben maradt”, ha lesz lehetőségem még hozzáteszem. Érdemes lenne, mert itthon az oktatási stúdióban remélem még sokáig megtekinthető lesz a kastély torta.



fotó: Varga Balázs



fotó: Varga Balázs




A kastélyba csigalépcsőn "sétálhat fel" a fel a királyfi. A lépcső gallérszerűen szimmetrikusan teljesen körbe veszi a torta első emeletét. Valóban mérnöki munka volt. Arányos legyen ránézésre, arányos lépéshossz és lépésmagassággal és sugár irányba arányosan nyíló szöggel. A megoldás igaz próbálgatással kezdődött, de a végére egyértelműen csak a körző és vonalzó, szögmérő segítségével boldogultam. Bár azt gondoltam sok kreatív lehetőség megoldható. Az élethűségű arány behatárolta a végső megjelenést. A lépcsősor megkettőzése tükrözéssel is, a szemre egyedüli jó választásként magától kívánkozott a tortára.
A torta műtorta természetesen, hogy megőrizhető legyen sokáig. A lábazat íves hajlását is glazúr feltöltéssel valósítottam meg.




A kastély épületinek falazatának paneljei világító ablakokkal.



A kastély épületinek falazata festett világító ablakokkal és térbeli, 3D díszítésű glazúr falikúttal.



fotó: Varga Balázs
Szemből nézet, előtérben
a gótikus két tornyú templommal.






A két üreges kasélytorony.



A mindkét oldalán megírt gótikus tartópillérek a templom oldalához készültek.



Felülírásos díszítőcsöves technikával szegélyezett lábazat,
és felette a csipkeminta felülnézetből



A várfal a kézzel festett-lüszterezett nagy osztott ablakkal, és a várfalra kapaszkodó futórózsával
A fehér-kék színharmónia mellett döntöttem. Így lett a növényzet levelei és ágai is kékes árnyalatú. Szerettem volna elkerülni a cifraságot, műanyagos gagyi hatást. Ettől reményeim szerint művészibb, légiesebb, kecsesebb, üvegkastély szerűbb lett az összhatás, amit a fotókon kevésbé látható, de az egész felületet bevonó diszkrét csillogó hatás tovább erősít.



A mini rózsa indákkal befutott várfal a felépítményt "tartó" felülírásos fejdíszekkel, stukkókkal, ajtó és ablak rámákkal, még összeépítés előtt.



fotó: Anatoly Odintsov
A kiállítás helyszínén
a természetes fény hiányában nem készültek
igazán jó fotók.

Beépített ledes díszkivilágításban a kiállítás helyszínén. Technikáját kitalálta és elkészítette a férjem, Varga Balázs.
Egyenlőre ez az egyetlen fotó, melyen a reflektorként működnek a felülírt díszes panelek.


 
Az egyik glazúr csipke kupola félig kész állapotban.



fotó: Varga Balázs


A SIRHA 2016 Budapest nemzetközi kiállításon igazi nagy meglepetés volt sokak számára a cukormázzal díszített torta. Ez a technika igazi újdonságként hat itthon, kevesen láttak hasonlót korábban.

Köszönöm a lehetőséget a bemutatkozásra a nemzetközi közönség előtt Kolonics Zoltánnak (Kolonics Zoltán a SIRHA Desszert verseny és a SIRHA cukrászati részlegének főszervezője, Magyarország egyik legkeresettebb és legelismertebb kreatív cukrásza). Kolonics Zoltán meghívása kiállítóként és előadóként igazán nagy megtiszteltetés volt a számomra.



fotó: Varga Balázs


Még a munka elején nem is voltam tisztába vele mekkora "nagy fába vágtam a fejszém", vagy hogy stílszerű legyek MIRE töltöttem díszítő csövet.

Kezdve mindjárt az első emelet burkolásával. Ehhez házi készítésű masszát használtam. Ez könnyű, mint a pillecukor, csodásan és könnyen színezhető, és az ételfestéktől eltekintve csak természetes és ártalmatlan alapanyagokat tartalmaz. 

Az első tortaemelet világoskék, kiterítve 50 x 70 cm méretű, ívben hajlított palástját igen nagy kihívás volt beburkolni tökéletes minőségben. Már csak kis híja volt, hogy fel ne adjam, mikor 5. nekifutásra végre sikerült. Szerencsémre nagy fiam Ákos is kitartó volt. Segített a kinyújtott massza súlyát tartani a felhelyezés közben



A bal oldali kupola végül lecserélésre került.
Kritikusom, a férjem szerint
nem illett a kompozícióba. És igaza is volt.



A kör alapú oszlop üreges,
a csipke függönyön át betekinthető.
A csipkekönyöklők önmagában álló,
glazúr szálakból felépített, egyedi elgondolású,
kiterjesztett munka.





Csipke gallér és csipke korlát is természetesen minden glazúrból. Remélem valóban egyedi, magam nem láttam korábban hasonlót sem. 
S hogy a talány kissé oldódhasson - mert sokan kérdezik hogyan állhat meg így?!?!?- Férjem műhelyében készült egy speciális tortaállvány is, ami a segítségemre volt a nagy súlyú, és nagy kiterjedésű munkadarab mozgatásához.




A lépcső még csak félig kész, de a glazúr felülírásos díszítés már teljes pompájában. . Erre igazán büszke vagyok. A glazúr, azaz cukormáz, vagy angol kifejezéssel élve royal icing díszítésben sokféle stílust és technikát hoztak létre a nagy elődök a történetének elmúlt 150 éve alatt. Nagyszerű érzés, hogy magyar lélekkel, magyar szemmel és sok éves magyar mézeskalácsos gyakorlattal még tovább gazdagítható ez a közös nemzetközi kincs. Lehet újat mutatni, és lehet újat nyújtani a Royal Icing szerelmeseinek határok nélkül.

Talán nem véletlenül kapott a torta nagy nemzetközi figyelmet és elismeréseket is. Például itt>>>




fotó: Varga Balázs
A gótikus templom
jobb oldali látószögből tekintve.




fotó: Varga Balázs


Jobb oldali közelkép a felülírásos "reflektorokkal", a rejtett folyosóra nyíló kapuval, a gótikus pillérekkel támasztott templomfal és a kastély között húzódó átjáróval. Az épület falán térbeli glazúrdíszítéssel falikúttal. A kastély teraszán csipkekorláttal.
Mögéjük tekinthető csipkeablakokkal és festett, világító, opálos "ólomüveg" hatású ablakokkal.




A munka, ami közelebb vitt ahhoz, hogy munkámat megismerjék világszerte is!
2017. novemberében 2 nappal a 40. születésnapom után elnyertem a torták Oszkár-díjának is nevezett Cake Masters Awards díjátadóján a trófeát Royal Icing, azaz Cukormázas Tortadíszítés kategóriában Birminghamben.
bővebben:  https://glazuresajz.blogspot.com/2017/11/cake-masters-awards-winner-nemzetkozi.html






Már tervezgetem a következő monumentális munkámat és várom az újabb kihívást!



Sok szeretettel várlak 
TORTADÍSZÍTŐ TANFOLYAMAIMRA>>>
A kínálatban: ROYAL ICING (más kifejezéssel glazúrozó, vagy cukormázas),
DÍSZÍTŐCSÖVES KRÉMVIRÁGOK: babkrém,
fényes-, koreai-, stabil vajkrém,
tojásfehérje krém és brazil flexkrém,
tortafestés és késfestés használatával.



Készséggel állok rendelkezésedre és várulak sok szeretettel:

Vargáné Orbán Anikó
Ékes-Édes Stúdió alapítója és vezetője,
nemzetközi díjas torta designer
(2017 Cake Masters: Royal Icing Award - avagy "a Torta Oscar-díj" cukormázas tortadíszítés kategóriájának nyertese),
díszítőcsöves tortadíszítés és mézeskalács készítő oktató,
(a mézeskalács készítésének elismert hazai és nemzetközi szaktekintélye, művésze és oktatója, licencia adó)
tanfolyam szervező


elérhetőség:
+36 70 941 26 13


ITT IS MEGTALÁLSZ:











1 megjegyzés:

  1. Jo napot kívánok! Udvozletem kuldom és én csak annyit hogy nagyon
    gyonyoru munkája van.Udvozlettel Šrámekné

    VálaszTörlés

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...